Didier Fouarge (ROA) en Bas ter Weel (SEO) vertellen over leerzame lessen uit twee belangrijke LLO onderzoeken: de LLO-enquête en de Nederlandse Skills Survey.
De Nederlandse Skills Survey geeft sinds 2012 een beeld van de taken van werkenden en hun vaardigheden. De LLO-enquête geeft sinds 2004 inzicht in het leergedrag in Nederland. De onderzoekers lichten de resultaten uit beide onderzoeken toe die in 2024 in opdracht van de LLO-Katalysator zijn uitgevoerd. Hierbij komt de ontwikkeling van de werkgelegenheid naar belang van taken aan de orde. De inschatting van werkenden over het automatiseringsrisico en impact van AI wordt toegelicht, evenals waar het wringt tussen vraag naar en aanbod van vaardigheden op de arbeidsmarkt. Het belang van LLO vloeit hier onmiskenbaar uit voort. Welke lessen voor LLO kunnen getrokken worden uit beide onderzoeken? En hoe kunnen beide onderzoeken een bijdrage leveren aan de inrichting van een LLO beleid gericht op de skills van de toekomst?
Didier Fouarge, Maastricht University