Er wordt regelmatig gesproken over het belang van het samenspel. Tussen politiek en ambtenarij, tussen “beleid” en “uitvoering”, tussen teams en ambtenaren onderling, en tussen overheid en burgers. Juist als we opgavegericht willen werken zullen we steeds samen optrekken met mensen die een andere rol, een andere verantwoordelijkheid en andere belangen hebben. Hoe ziet goed samenspel er dan uit?
Hoe belangrijk is het om vol voor een zaak te gaan? Hoort daar strijd bij, of bereik je juist meer door die te vermijden? Vaak ligt de juiste aanpak ergens in het midden — tussen te veel strijd en te weinig betrokkenheid.
Wij, herkennen elementen hiervan uit de gesprekken die we rijksbreed voeren: we hebben niet allemaal hetzelfde idee over de mate waarin “strijd” onderdeel mag zijn van het samenspel. Dat maakt nieuwsgierig en daarom willen we een serie gesprekken organiseren speciaal over dit thema. Wil je meedoen?
We organiseren 8 gesprekken waar je je op kunt intekenen. Tijdens de gesprekken onderzoeken we steeds één ervaring van een deelnemer waarover we de vraag kunnen stellen ‘moet ik nu de strijd aangaan?’. We denken aan voorbeelden in politiek-ambtelijke verhoudingen, maar ook bijvoorbeeld aan (interdepartementale) samenwerking, of contacten met stakeholders, afnemers of leveranciers. Wat ze gemeen hebben is het uitgangspunt dat je samen aan een opgave werkt, samen een klus te klaren hebt, maar dat er botsende belangen zijn.
Je kunt ook meedoen als je zelf nog niet meteen een eigen voorbeeld hebt, en je bent vooral nieuwsgierig naar kwesties waar je collega’s tegenaan lopen en hoe je tot inzichten kunt komen door met elkaar in dialoog te gaan.