Najaarsprogramma 2024
Klik op het plus-symbool (+) om meer over de bijeenkomst te lezen.
Hoe maak je een sterke dijk met een gat?
Bezoek de Versterking van de Lauwersmeerdijk en zie hoe hier een getijdeduiker in de Waddenzeedijk wordt gemaakt. Dit is één van de koppelprojecten van de dijkversterking om de natuur van de dijk, de Waddenzee en het achterland te verbeteren. Bovendien werkt het project volop met elektrisch materieel en is daarvoor een laadplein aangelegd. Dijkwerkers van Waterschap Noorderzijlvest en Combinatie Waddenkwartier nemen je mee en vertellen je in de keet en op het bouwterrein er graag alles over. Meer informatie over het project www.lauwersmeerdijk.nl
Je gaat een bouwterrein bezoeken, dus vergeet je pbm’s niet.
De dijkverbetering tussen Lith en Bokhoven bevindt zich momenteel in de verkenningsfase. Het projectgebied ligt in de gemeenten Oss en ’s-Hertogenbosch en kenmerkt zich door een dynamische omgeving met meer dan 800 woningen aan de dijk en meerdere lopende projecten en ontwikkelingen in de omgeving. Het totale traject is 23,5 kilometer lang en heeft 16 kunstwerken. Over de gehele lengte van de dijk moeten maatregelen genomen worden tegen stabiliteit binnen- en buitenwaarts, piping en hoogte. Pal tegen de dijk, tegen het buitentalud, ligt aan weerszijden een aantal dorpskernen zoals Lith en Oud-Empel. Deze vormen een stevige ontwerpuitdaging. Daarnaast kent het omliggende gebied bij de dijk een rijke historie met onder andere Romeinse vindplaatsen, de Zuiderwaterlinie, fort Crèvecoeur, een aantal wielen en de Henriëttewaard. Samen met de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie wordt een integraal plan gemaakt voor de Henriëttewaard voor een gehele opwaardering van het gebed, maar ook hoe bijvoorbeeld de klei uit de Henriëttewaard gebruikt kan worden voor de dijkverbetering.
Graverij in dijken is een heel actueel onderwerp en een hot topic in veel projecten. Ook in het dijkversterkingsproject Meanderende Maas is graverij een belangrijk aandachtspunt. Daarom heeft het waterschap Aa en Maas een redeneerlijn opgesteld om te bepalen of en zo ja waar het verstandig is om maatregelen tegen graverij mee te nemen in het dijkverbeteringsproject. Op verzoek van het HWBP heeft het Adviesteam Dijkontwerp begin dit jaar deze redeneerlijn gereviewd en het HWBP advies gegeven over de anti-graverijmaatregelen die Waterschap Aa en Maas voor het project Meanderende Maas heeft voorgesteld. Waterschap Aa en Maas en het Adviesteam Dijkontwerp delen de opgedane kennis hierover graag met jou!
Dijkversterking Hansweert zet een flinke stap vooruit in de verduurzaming van projecten. In de uitvoering is het goed te zien. Neem een kijkje bij de aanlandingen die ervoor zorgen dat er minder transportbewegingen over de weg nodig zijn en zie het elektrisch materieel aan het werk. Ook is de keermuur al goed zichtbaar: met de bewoners is nagedacht hoe deze er uiteindelijk uit gaat zien. We tonen je graag ons dijkversterkingsproject dat volop in beweging is!
We versterken ongeveer 600 meter dijk bij industrieterrein Grutbroek in Doetinchem. Ligt hier een dijk? Ja, de kade langs de Oude IJssel is ook een dijk.
In mei 2024 zijn we begonnen met de werkzaamheden. Op sommige plekken maken we de dijk hoger. Ook vervangen we damwanden. Voor de dijkversterking halen we de straatstenen op de dijk weg. We zorgen er dan meteen voor dat het regenwater op het industrieterrein beter wegstroomt. De werkzaamheden duren tot het einde van dit jaar.
We vinden de mening en wensen van de bedrijven in de buurt heel belangrijk.
Daarom betrekken we ze bij de voorbereiding, het ontwerp en de uitvoering van de dijkversterking. Een aantal bedrijven op het industrieterrein wil hun bedrijfsterrein opnieuw inrichten. Laad- en losinstallaties op de huidige waterkering moeten opnieuw worden ingepast. We hebben in overleg met deze bedrijven een ontwerp opgesteld voor een nieuwe constructie.
In Steyl werkt Waterschap Limburg aan de hoogste zelfsluitende kering van Nederland. De kering kan tot 3,5 meter water keren. De kering valt in ruststand niet op in het landschap. Hij ligt plat en vormt een ‘balkon’ langs het water. Belangrijk, want Steyl heeft een beschermd dorpsgezicht.
Tijdens deze editie van Dijkwerkers on Tour vertelt waterschap Limburg graag hoe deze unieke oplossing tot stand is gekomen en hoe er ook tijdens het hoogwaterseizoen is gewerkt aan de kering.
Vaar met ons mee langs de Zwolse Stadsdijken! Deze dijkversterking is nu volop in uitvoering. De dijkversterking gaat dwars door de stad: van een industrieterrein, tot een woonwijk en een Natura 2000-gebied. De ruimte voor dijkversterking is beperkt en iedere meter ziet er anders uit. Ook was er een intensief participatieproces met welzijnsorganisatie Travers Welzijn voor het betrekken van bewoners van de multiculturele woonwijk bij de dijkversterking. Tijdens deze Dijkwerkers on Tour vertellen Ingrid Iding (Dijkzone Alliantie Zwolle) en Edgar de Bruijn (Waterschap Drents Overijsselse Delta) je meer over het project, de aanpak en hoe we rekening houden met de omgeving en natuur. Dus ben je benieuwd hoe het proces verliep en welke bewonerswensen er uiteindelijk gerealiseerd zijn? Vaar dan met ons mee op dinsdag 8 oktober. Want zeg nou zelf, het is toch ook gewoon mooi om werk in uitvoering te zien? Geef je snel op want er is ruimte voor 28 dijkwerkers.
Fiets mee langs de dijk en duinen op Schiermonnikoog met onze dijkwerkers Johannes Veenstra en Kevin van der Giessen. Onderweg vertellen ze je over de adaptieve aanpak voor de veiligheidsopgave op het eiland. De keuzes die we vandaag maken vormen namelijk de basis voor de toekomst. Een toekomst waarin inzichten over het klimaat kunnen veranderen. We willen de dijk en duinen daarom zo versterken dat we er later indien nodig op voort kunnen bouwen. Daarbij stellen we ons de vraag: ‘Hoe laten we het eiland meebewegen met de invloeden van de natuur?’ Samenwerken met de natuurlijke dynamiek van het Wad en gebruik maken van zand en slib uit de zee staan daarin voorop.
Nieuwsgierig naar meer? We zien je graag 10 oktober op Schiermonnikoog!
Let op: deze bijeenkomst vindt plaats van 14.00 tot 16.00 uur op Schiermonnikoog. Hou rekening met langere reistijd i.v.m. de boottocht naar Schiermonnikoog. Op het eiland zijn geen auto's toegestaan. Bij de haven op Schiermonnikoog staan we voor je klaar met een huurfiets.
De Brede Groene Dijk is een dijk gemaakt van zout baggerslib uit de Dollard. De dijk is over een lengte van 750 meter verbreed en verhoogd met slib uit de Dollard. Het slib is in de kleirijperij drie jaar gerijpt tot stevige dijkenklei. Momenteel wordt de dijk gemonitord. Momenteel wordt de dijk gemonitord. Het waterschap is in 2024 begonnen met de voorbereiding van de versterking van de gehele 15 kilometer van de Dollarddijk.
Sinds 2018 doen we samen met de waterschappen langs de Waddenzee onderzoek naar de stevigheid van bestaande en nieuwe gras- en kleibekleding op de zeedijk. Uit onderzoek blijkt dat grasbekleding beter bestand is tegen golfslag dan eerder werd gedacht. Ook de Brede Groene Dijk is in 2022 met kruidenstroken ingezaaid.
De wortelstructuur van de nieuwe mengsels maakt de dijk naar verwachting sterker en bevordert de biodiversiteit. Dit kan leiden tot een kleinere versterkingsopgave of sneller en goedkoper realiseren van dijkversterking van zeedijken.
Eind dit jaar is het eindrapport met resultaten en conclusies gereed.
Graag vertellen we over het onderzoek naar gras- en kleibekleding en over de stand van zaken m.b.t. de Brede Groene Dijk.
Op dinsdag 22 oktober vindt een veldproef plaats op de Waalbandijk bij Ochten. Deze proef is onderdeel van het project ‘Stabiliteit bij golfoverslag’. Dit is een HWBP-onderzoeksproject van Waterschap Rivierenland samen met kennisinstituut Deltares. De onderzoekers kijken wat het effect is van overslaand water door golven op de stabiliteit van de dijk.
We organiseren een tour op 22 oktober van 12.00 uur tot 14.00 uur. Verzamelen bij de bouwkeet van dijkversterkingsproject Neder-Betuwe, Waalbandijk 1B IJzendoorn. Ontvangst in de vergaderruimte De Wilg. Hier is er eerst een presentatie over het project. Daarna gaan we met een busje naar het terrein aan de Waalbandijk waar de proef plaatsvindt.
Hoe ziet de proef eruit?
De onderzoekers simuleren overslaande golven door, via een buis met gaatjes, water van de dijk af te laten stromen over een breedte van 30 meter. Met een pomp wordt de hoeveelheid water geregeld. Daarbij kijken ze wat er met de dijk gebeurt en hoe deze zich houdt tijdens het overspoelen. Komen er scheuren in de dijk of schuift deze mogelijk zelfs af? Hoeveel water infiltreert er in het talud?
Deskundigen hebben vooraf onderzoek gedaan
Deskundigen van Waterschap Rivierenland en Deltares zijn al een aantal jaren bezig om de stabiliteit van de dijk bij golfoverslag te onderzoeken. Zo kijken zij wat het risico op overstromen is als gevolg van overslaande golven. Als er meer over de dijk spoelend water wordt toegestaan hoeft de dijk minder hoog of breed te worden en kan de dijk minder ruimte innemen bij een dijkversterking.
Let op, deze tour is onder voorbehoud. De datum kan vanwege omstandigheden (weer en/of rivierwaterstanden) nog wijzigen.
Goed om te weten: vrijwel alle sessies van Dijkwerkers on Tour vinden buiten op de dijk plaats. Houd daar rekening mee bij de keuze van je kleding en schoeisel. De catering is beperkt tot een frisje en snackje vanuit de achterbak. Ook toiletbezoek is beperkt mogelijk.
Alle bijeenkomsten duren van 14.00 tot 16.00 uur, met uitzondering van de veldproef op 22 oktober.