Programma & Werksessies

Tijdens het Stagepact Event kun je kiezen uit 6 masterclasses en 6 deelsessies met dezelfde onderwerpen. Er is voor iedereen ruimte om zowel 1 masterclass als 1 deelsessie te volgen, hieronder lees je meer over de inhoud van de verschillende onderwerpen.

Programma

12.15 – 12.45 uur: Ontvangst (met lichte lunch)
12.45 – 14.45 uur: Masterclasses
14.45 – 15.00 uur: Pauze
15.00 – 15.30 uur: In gesprek met de minister
15.40 – 16.40 uur: Deelsessies
16.40 – 17.30 uur: Borrel

Thema's masterclasses en deelsessies

Door Wendy van Essen van Vizier

De focus van deze masterclass ligt op het volgende knelpunt: er is geen gezamenlijke definitie van (stage)discriminatie afgestemd. Daarom proberen we in deze masterclass het volgende helder te krijgen: wat is (stage)discriminatie en hoe krijg je er zicht op? Als deelnemer voel je de ernst van (stage)discriminatie. In de masterclass willen we je een handelingsperspectief bieden door o.a. de volgende drie vragen te beantwoorden:

  1. Hoe kan ik het erkennen en herkennen?
  2. Wat kan ik doen op mijn school/leerbedrijf?
  3. Wat kan ik/mijn school/leerbedrijf nog beter doen?

Door Koen Kros van Movisie en Tania Mercer van ROC Nijmegen

In deze masterclass onderbouwen we het ‘waarom’ van stagematching en bespreken we ook hoe stagematching uitgevoerd kan worden. We nemen je mee in de praktijkervaringen van het ROC Nijmegen, dat zich al enige tijd bezighoudt met de implementatie van stagematching en actief onderzoek verricht naar de effectiviteit van deze interventie. In deze sessie komen beide stemmen naar voren: dat van de school en van het leerbedrijf. We laten zien dat het praktisch uitvoerbaar is en het niet lukraak schieten met hagel is.  

Door Donya Yassine en Maxime van de Gevel van het Verweij -Jonker Instituut in samenwerking met de Rekenkamer en Onderwijsinspectie. En Sanne Benit en Jan Wiegers van het Deltion College

 Studenten krijgen niet alleen te maken met stagediscriminatie, ook bij het melden van deze ervaringen lopen zij tegen problemen aan. In deze masterclass behandelen we de huidige stand van zaken omtrent (het melden van) stagediscriminatie. Ook delen we onze aanbevelingen over het weghalen van drempels om stagediscriminatie te melden en aan te pakken. We behandelen de volgende vragen:

  1. Waarom ervaren studenten een drempel om te melden? En waarom ervaren onderwijsteams een drempel om actie te ondernemen?
  2.   Wat vinden studenten een fijne manier om (ervaringen met) stagediscriminatie te melden?
  3.    Hoe kan je de meldstructuur dusdanig inrichten dat het aansluit bij de behoeften van studenten? En hoe zorg je ervoor dat een meldpunt vindbaar is en als betrouwbaar wordt geacht door studenten?
  4. Hoe kun je het gesprek voeren met studenten over dit beladen en gevoelige onderwerp?   

Ten slotte zoomen we in op goede voorbeelden en besteden we aandacht aan de verschillende rollen van onderwijsinstellingen en leerbedrijven. 

Door Mark Abdul van IZI Solutions

Objectief werven en selecteren is een breder onderwerp, maar in deze masterclass ligt de focus op stagiaires. Dit onderwerp is primair interessant voor leerbedrijven (SBB/brancheorganisaties), maar ook voor onderwijs. De handreiking objectief werven en selecteren voor erkende leerbedrijven is in maart 2024 beschikbaar.
Aan de hand hiervan willen we op de volgende twee vragen inspelen:

  1. Wat wordt er vanuit het Stagepact verwacht van erkende leerbedrijven?
  2. Wat kan jij als school verwachten vanuit leerbedrijven?

ls deelnemer werk je met objectief werven en selecteren. In deze masterclass leer je onder andere over wat objectief werven en selecteren oplevert: een gestructureerde en objectieve manier van kijken in de selectie en expliciet het gesprek voeren over wat de student en het leerbedrijf nodig hebben.

Door Mustapha Seray Bah van Art.1 en Marissa Shanmugalingam van CNV Jongeren

Ontwikkel de finesse van effectieve communicatie tijdens onze masterclass over het voeren van cruciale gesprekken tussen onderwijsinstelling en leerbedrijf en onderwijsinstelling en student in het kader van stagediscriminatie. Verdiep je theoretische basis en leer waardevrij doorvragen. Ontdek de nuances van open communicatie en raak bekend met praktische tools, tips en vaardigheden die je direct kunt toepassen in jouw werk. Deze masterclass staat in het teken van het goede gesprek, waarbij we streven naar een inclusieve en gelijkwaardige stage-ervaring.

Door Lotte Scheeren van ECIO en Lydia Vlagsma van Ieder(in)

De helft van de studenten op het mbo heeft een beperking of chronische aandoening. Deze studenten krijgen vaak te maken met discriminatie op grond van handicap. Hoe herken en erken je dit als stagebegeleider? En hoe kunnen school, het leerbedrijf en de stagiair hierover het gesprek aangaan? In deze masterclass zoomen we in op mensenrechten als kompas, nieuw onderzoek naar stagediscriminatie en het handelingsperspectief van de begeleider.