Stagepact Event  2024

Woensdag 27 maart vond het tweede Stagepact Event plaats op het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Het event stond volledig in het teken van stagediscriminatie, een van die vier doelen van het Stagepact. Tijdens de verschillende sessies werd er veel kennis en ervaringen uitgewisseld om de afspraken en maatregelen uit het Stagepact binnen de eigen organisatie te kunnen doorvoeren.

In de plenaire sessie lichtten de programmanager Stagepact Lyda den Hartog en mbo-studente Ranija Ezzimousa het belang en de voortgang van het Stagepact toe.

Vervolgens gingen de deelnemers aan de hand van drie stellingen met minister Robbert Dijkgraaf ‘in gesprek’. Waarbij onder andere werd ingegaan op de gevoeligheid en complexiteit van het her- en erkennen van stagediscriminatie en het aangaan van het gesprek hierover.

Het was een middag vol positieve energie en enthousiasme, om met én van elkaar te leren. Onderstaand een foto-en video impressie van de middag en de presentaties van alle sessies.

Wat geef/neem je mee?

Sessies

HERKENNEN EN ERKENNEN VAN (STAGE)DISCRIMINATIE

Door Wendy van Essen van Vizier

De focus van deze masterclass en deelsessie lag op het volgende knelpunt: er is geen gezamenlijke definitie van (stage)discriminatie afgestemd. Daarom proberen we in deze masterclass het volgende helder te krijgen: wat is (stage)discriminatie en hoe krijg je er zicht op? Als deelnemer voel je de ernst van (stage)discriminatie. In de masterclass en deelsessie is ingegaan op het bieden van een handelingsperspectief door o.a. de volgende drie vragen te beantwoorden:

  1. Hoe kan ik het erkennen en herkennen?
  2. Wat kan ik doen op mijn school/leerbedrijf?
  3. Wat kan ik/mijn school/leerbedrijf nog beter doen

STAGEMATCHING

Door Koen Kros en Marit Verstappen van Movisie en Taina Mercer en Sevde Yurt van ROC Nijmegen

In deze masterclass en deelsessie werd het ‘waarom’ van stagematching onderbouwd en besproken hoe stagematching uitgevoerd kan worden. Koen en Taina namen de deelnemers mee in de praktijkervaringen van het ROC Nijmegen, dat zich al enige tijd bezighoudt met de implementatie van stagematching en actief onderzoek verricht naar de effectiviteit van deze interventie. In deze sessie komen beide stemmen naar voren: dat van de school en van het leerbedrijf. Er werd laten zien dat het praktisch uitvoerbaar is en het niet lukraak schieten met hagel is.

MELDEN VAN STAGEDISCRIMINATIE

Door Donya Yassine en Maxime van de Gevel van het Verweij -Jonker Instituut in samenwerking met Egbert Jongsma van de Rekenkamer en Roxanne L’Espoir en Gabrielle de Geus van de Onderwijsinspectie. En Sanne Benit en Jan Wiegers van het Deltion College.

Studenten krijgen niet alleen te maken met stagediscriminatie, ook bij het melden van deze ervaringen lopen zij tegen problemen aan. In deze masterclass en deelsessie is de huidige stand van zaken omtrent (het melden van) stagediscriminatie besproken. En werden de aanbevelingen over het weghalen van drempels om stagediscriminatie te melden en aan te pakken gedeeld. In de sessie kwamen de volgende vragen aan de orde:

  1. Waarom ervaren studenten een drempel om te melden? En waarom ervaren onderwijsteams een drempel om actie te ondernemen?
  2. Wat vinden studenten een fijne manier om (ervaringen met) stagediscriminatie te melden?
  3. Hoe kan je de meldstructuur dusdanig inrichten dat het aansluit bij de behoeften van studenten? En hoe zorg je ervoor dat een meldpunt vindbaar is en als betrouwbaar wordt geacht door studenten?
  4. Hoe kun je het gesprek voeren met studenten over dit beladen en gevoelige onderwerp?  
  5. Ten slotte zoomen we in op goede voorbeelden en besteden we aandacht aan de verschillende rollen van onderwijsinstellingen en leerbedrijven.

OBJECTIEF WERVEN EN SELECTEREN

Door Mark Abdul van IZI Solutions

Objectief werven en selecteren is een breder onderwerp, maar in de masterclass en de deelsessie lag de focus op stagiairs. Dit onderwerp is primair interessant voor leerbedrijven (SBB/brancheorganisaties), maar ook voor onderwijs. De handreiking objectief werven en selecteren voor erkende leerbedrijven is in maart 2024 beschikbaar.

Aan de hand hiervan zijn in de sessies op de volgende twee vragen ingespeeld:

  1. Wat wordt er vanuit het Stagepact verwacht van erkende leerbedrijven?
  2. Wat kan jij als school verwachten vanuit leerbedrijven?

In deze masterclass leerde men onder andere over wat objectief werven en selecteren oplevert: een gestructureerde en objectieve manier van kijken in de selectie en expliciet het gesprek voeren over wat de student en het leerbedrijf nodig hebben.

HET VOEREN VAN HET 'MOEILIJKE GESPREK' (OVER STAGEDISCRIMINATIE)

Door Mustapha Seray Bah van Art.1 en Marissa Shanmugalingam en Naomi Adedeji van CNV Jongeren.

Deze masterclass en deelsessie stond in het teken van het goede gesprek, waarbij we streven naar een inclusieve en gelijkwaardige stage-ervaring. Het ontwikkelen van de finesse van effectieve communicatie over het voeren van cruciale gesprekken tussen onderwijsinstelling en leerbedrijf en onderwijsinstelling en student in het kader van stagediscriminatie stond hierin centraal. Evenals het verdiepen van de theoretische basis en het waardevrij leren doorvragen. Met als doel om met elkaar de nuances van open communicatie te ontdekken en bekend te raken met praktische tools, tips en vaardigheden die direct toepasbaar zijn.

STAGEDISCRIMINATIE VAN STUDENTEN MET EEN HANDICAP

Door Lotte Scheeren en Marit Schreurs van ECIO en Lydia Vlagsma van Ieder(in) en Joris Berkers ervaringsdeskundige.

De helft van de studenten op het mbo heeft een beperking of chronische aandoening. Deze studenten krijgen vaak te maken met discriminatie op grond van handicap. Hoe herken en erken je dit als stagebegeleider? En hoe kunnen school, het leerbedrijf en de stagiair hierover het gesprek aangaan? In deze masterclass en deelsessie is ingezoomd op mensenrechten als kompas, nieuw onderzoek naar stagediscriminatie en het handelingsperspectief van de begeleider.