Op donderdag 18 juni 2026 ben je van harte welkom in het Forum Groningen bij het Waterschapscongres, de jaarlijkse netwerkdag voor waterschapsbestuurders. In samenwerking met Waterschap Noorderzijlvest en Waterschap Hunze en Aa’s verkennen we de vraag: wat is de rol van waterschappen in samenwerking met de omgeving en hoe willen we zichtbaar zijn?
Het Waterschapscongres is hét verenigingsevenement van de Unie van Waterschappen voor AB-leden van de waterschappen. Ook DB-leden, voorzitters en (secretaris-)directeuren zijn van harte welkom.
Programma Medeoverheid zijn: wat is dat? Hoe gaan we om met het nieuwe kabinet en de wens op deelakkoorden? Hoe stel je je als waterschappen coöperatief op en wat betekent dat voor je rol in de regio? En hoe zichtbaar zijn we bij mensen thuis? In het plenaire programma brengen we deze vragen samen.
Bij dagvoorzitter Mathilde Lubbers schuiven naast voorzitter Jeroen Haan verschillende gasten aan:
Gert-Jan Segers (oud-politicus en voorzitter van de onderhandelingstafel convenant gewasbeschermingsmiddelen)
Julia Wouters (auteur, politicoloog, leiderschapscoach)
Merel Fiets (Jonge Klimaatbeweging)
Het programma wordt voorzien van Groningse colour locale met gedichten van Joost Oomen.
Excursies ’s Middags gaan we naar buiten, per bus, fiets of te voet. Tijdens zes excursies in het werkgebied van Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s staat telkens een bestuurlijk dilemma centraal. Op locatie gaan we met elkaar in gesprek met ruimte voor reflectie en uitwisseling.
Wat:
Waterschapscongres voor waterschapsbestuurders (AB,- DB-, DT-leden, Secretaris-Directeuren en Voorzitters waterschappen)
Datum:
Donderdag 18 juni
12.00 - 19.00 uur
Locatie:
Forum
Nieuwe Markt 1
9712 KN Groningen
Programma
Tijd
11.00 - 12.00
Optioneel- Vergadering Vereniging van Waterschapsbestuurders (voor AB-leden)
11.00 - 12.00
Optioneel- Vergadering Vereniging Belangenbehartiging Dagelijks Bestuurders van Waterschappen (voor DB-leden)