Programma
Tijd |
Omschrijving |
---|---|
11.00 uur |
Inloop met koffie en thee |
11.30 uur |
Plenaire opening |
11.45 uur |
Keynote: Niet spreiden, maar delen door Femke Geijsel en Annemarie Neeleman |
12.30 uur |
Lunch |
13.30 uur |
Sessies ronde 1 |
14.15 uur |
Pauze |
14.45 uur |
Sessies ronde 2 |
15.30 uur |
Napraten en netwerken |
Keynote: Niet spreiden, maar delen
Als schoolleider speel je een sleutelrol in het versterken van de 'collective efficacy' van je docententeam: het gezamenlijke geloof dat jullie écht het verschil kunnen maken in het leren van jullie leerlingen. Die overtuiging is een van de krachtigste motoren voor onderwijsontwikkeling. In deze interactieve keynote nemen lectoren Annemarie Neeleman en Femke Geijsel je mee in hoe je, via gespreid en gedeeld leiderschap, kunt bouwen aan een professionele cultuur waarin samenwerking, vertrouwen en hoge verwachtingen de basis vormen.
We staan samen stil bij de impact van dit leiderschap op het sturen van onderwijskwaliteit. Natuurlijk is er volop ruimte om jouw ervaringen, vragen en dilemma’s te delen en met elkaar in gesprek te gaan. Ook verkennen we hoe deze leiderschapsconcepten zijn verweven in de geactualiseerde Beroepsstandaard Schoolleiders VO en wat dit vraagt van jou als je werk wilt maken van structurele en duurzame onderwijsverbetering.

Annemarie Neeleman

Femke Geijsel
Sessies
Je hebt de keuze uit 4 thema's en over elk thema worden 2 sessies gegeven.
In de eerste ronde ga je de diepte in van het thema door middel van een presentatie/lezing
In de tweede ronde ga je praktisch aan de slag met het thema en krijg je handvatten om dit ook in je dagelijks werk toe te passen.
Kijk hieronder voor meer informatie over de thema's.
1. Gespreid leiderschap
Hoe benut je de kwaliteiten van het hele team en verdeel je verantwoordelijkheid op een manier die werkt? Gespreid leiderschap gaat over het samen dragen van de onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling. Niet alles hoeft bij de schoolleider te liggen: door rollen en leiderschapstaken slim te verdelen, ontstaat ruimte voor eigenaarschap, ontwikkeling en innovatie binnen de school.
Daniël van Hassel is socioloog en promoveerde aan de Radboud universiteit Nijmegen. Sinds 2017 werkt hij bij het CAOP waar hij onder meer onderzoek doet naar de onderwijsarbeidsmarkt. Terugkerende thema’s hierbij zijn aantrekkelijk werkgeverschap, duurzame inzetbaarheid en werkdruk. Voor Voion deed hij onlangs met zijn collega Jordi Vermeulen onderzoek naar gedeeld leiderschap in het vo. Momenteel werkt hij aan een onderzoek naar de arbeidsmarkt en loopbanen van schoolleiders in het vo.

2. AI in het onderwijs
De stormachtige opkomst van Kunstmatige Intelligentie (AI) transformeert onze samenleving in een ongekend tempo, en het onderwijs is geen uitzondering. Deze revolutie biedt ongekende mogelijkheden, maar roept ook cruciale vragen op. Ben jij als schoolleider voorbereid om deze golf te berijden en jouw school naar de voorhoede van innovatie te stuwen of juist te beschermen tegen A.I? Tijdens deze inspirerende sessie duiken we diep in de impact van AI op het onderwijs, toetsing en leerlingbegeleiding. En wat denk je van de impact op de cognitie van kinderen? We ontdekken samen hoe AI de manier waarop we lesgeven, leren en begeleiden radicaal heeft veranderd. En dit is pas het begin!
Tom Bos, CEO van online opleider Skillstown, is een autoriteit op het gebied van leren en ontwikkelen. Als auteur van 'De ouderwetse toekomst van opleiden' pleit hij voor een mensgerichte benadering in een steeds digitaler landschap. Hij inspireert om duurzame leerstrategieën te omarmen die de kracht van zowel technologie als menselijke interactie benutten.

3. Verbeter je onderwijskwaliteit, geef leiding aan curriculumontwikkeling
Hoe kom je gezamenlijk van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'... Hoge onderwijskwaliteit en curriculumontwikkeling zijn sterk verweven met elkaar. In dit proces is onderwijskundig leiderschap op basis van relationeel vertrouwen een must.
In deze sessie ontdekken we het belang van een gedragen visie op onderwijskwaliteit en hoe heldere ambities hierin leidend zijn. Je kunt kwaliteit immers pas waarderen als je weet wanneer het goed en passend is. Hoe creëer je overzicht in de wirwar van indicatoren en data, hoe leidt dit tot kwaliteitsvol inzicht en hoe kom je vervolgens tot passend uitzicht. Hoe maak je, in samenspraak, weloverwogen en gerichte keuzes in de doelen en het proces van continue curriculumontwikkeling. We onderzoeken samen de overlap tussen PO en VO en koppelen deze informatie aan onze dagelijkse praktijk.
Judith Bosch is directeur PO van een reguliere basisschool in Panningen en een Taalschool voor kinderen van het AZC. Zij werkt sterk visiegericht en haar leiderschap kenmerkt zich als sturend op kwaliteit, oog voor mensen vanuit relationeel vertrouwen en het zichtbaar maken van ontwikkeling.

4. Zicht op leskwaliteit
De kwaliteit van de lessen is van groot belang voor het leren van leerlingen. Door zicht te hebben op leskwaliteit weet je wat leraren goed doen en waar nog ruimte is voor verbetering. Zo kun je gericht werken aan verbetering. Dit lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is eigenlijk ‘een goede les’ en hoe meet je de kwaliteit daarvan? Hoe zorg je ervoor dat leraren duurzaam hun lesgeven verbeteren? In deze sessie wordt ingegaan op hoe je leskwaliteit kunt meten en verbeteren, vanuit een stevige wetenschappelijke basis én met praktische tips voor in jouw eigen praktijk als leidinggevende in het VO. Hiermee gaan aan de slag, zodat je de opgedane kennis meteen kunt toepassen in de praktijk.
Hannah Bijlsma is leraar, postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit en inhoudelijk expert bij het NRO. Eerder werkte Hannah bij de Onderwijsinspectie als inspecteur en onderzoeker. In 2022 promoveerde zij op haar onderzoek naar het meten en verbeteren van leskwaliteit. Ze is auteur van onder andere de boeken Zicht op de les, Erken de ongelijkheid en Student feedback on teaching in schools. Daarnaast schrijft ze artikelen en geeft lezingen. De focus in haar werk is effectief lesgeven, leskwaliteit, lerarenopleidingen en diversiteit in onderwijsteams.
