‘We moeten concretiseren, innoveren en versnellen’

Lodewijk Asscher en Mark Harbers openen het Duurzame Luchtvaart Evenement

Lodewijk Asscher en Mark Harbers zaten op maandag 28 augustus op vliegveld Teuge allebei in een elektrisch vliegtuig aan het stuur. “Een waanzinnig mooie ervaring” noemt de voorzitter van de Duurzame Luchtvaarttafel zijn eerste proefles. De minister van Infrastructuur beschrijft het pioniersgevoel dat hij daar hoog boven in de lucht had. “We hebben dit soort grensverleggers nodig.” De twee openden vandaag het Duurzame Luchtvaart Evenement.  

Dagvoorzitter Brecht van Hulten vraagt of de proefles Asscher hoopvol stemde. “Met zo’n elektrisch lesvliegtuig lossen we het probleem natuurlijk niet op. Maar we hebben iedereen nodig, ook de kleine besparingen. Mensen zullen altijd willen blijven reizen. En dat is ook goed, want daarmee houden we de wereld klein. Maar tegelijkertijd hebben we de verplichting om snel te verduurzamen. Die twee dingen samenbrengen is een grote uitdaging.” 
Met het evenement vandaag en met de Duurzame Luchtvaarttafel waar Asscher de onafhankelijk voorzitter van is, werkt de sector aan die uitdaging. “De buitenwereld kijkt anders naar vliegen en naar werken in deze sector en tegelijkertijd staan mensen in de rij voor vliegtickets. We moeten dus op zoek naar waar we kunnen versnellen. Het moet nog een tandje steviger.” 

Grootschalige toepassing
Startup Maeve uit Delft werkt aan een elektrisch toestel waar 44 passagiers in passen. In 2027 vliegen, zo is het streven, de eerste passagiers op (vloeibare) waterstof over het Kanaal. Vloeibare waterstof. Minister Harbers noemt in zijn speech een paar mooie innovaties en zoekt net als Asscher naar de versnelling. “Waar we naartoe willen is dat we veelbelovende innovaties grootschalig toepassen.” 

Want de ambities zijn sterk: in 2050 is de luchtvaart klimaatneutraal, in 2070 volledig emissieloos. Daarvoor zijn snel schonere en stillere vliegtuigen nodig, helemaal als je bedenkt dat een vliegtuig zo’n 20 jaar meegaat. 
Die ambities waarmaken kan alleen met goede samenwerking. Daarom is Harbers blij met het programma Luchtvaart in Transitie waarin publieke en private partijen samenwerken. “En daarom ben ik ook zo blij met de partijen aan de Duurzame Luchtvaarttafel. Nergens anders zitten publiek en privaat zo dicht bij elkaar.”

Harbers roept de partijen aan de Duurzame Luchtvaarttafel op om ambitieus te blijven. “Om samen te werken aan een schonere, stillere en veiligere toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Want alleen dat is onze license to operate. Alleen samen kunnen we Nederland duurzaam maken.”

Oprichtingsakte
Op het podium gaan Asscher en Harbers nog met elkaar in gesprek. Asscher vindt dat het Akkoord Duurzame Luchtvaart, dat vijf jaar geleden werd ondertekend, toe is een aan update. “Vijf jaar geleden was het goed, maar het moet concreter. Ik wil graag een beter meetsysteem. Welke besparing levert een maatregel op? Met een nieuw kabinet straks hoop ik dat we een duidelijk verhaal hebben over hoe we concretiseren, innoveren en versnellen.” 

Harbers ziet het akkoord vooral als een oprichtingsakte. “Ik wil eigenlijk niets af doen aan wat daar staat. Maar we kunnen er zeker op voortborduren, zoals we ook met het Klimaatakkoord hebben gedaan. Omdat we zien dat de wereld sneller innoveert dan we in onze stoutste dromen voor ogen hielden. Dat zie je ook in de luchtvaart, waar wereldwijd nu al 2.000 miljard wordt geïnvesteerd in verduurzaming. Dat is misschien nog niet genoeg, maar er ligt wel een goede basis.”