Veel innovaties op inspirerende markt

Lichtgewicht composiet, een betere elektromotor, waterstofvliegtuigen en een GPU die draait op waterstof: de innovatiemarkt tijdens het Duurzame Luchtvaart Evenement laat goed zien wat de Nederlandse luchtvaartsector allemaal al kan en doet. 

Buiten de hangar staat een groot apparaat met aan weerszijden de klep open: een GPU die draait op waterstof.  Groningen Airport Eelde had daarmee voor de zomer een wereldprimeur. Daar wordt de GPU al ingezet om vliegtuigen aan de grond van stroom te voorzien. 

Jonas van Dorp staat bij de GPU en is druk in gesprek met geïnteresseerden. “Waterstof in de lucht is iets wat nog even op zich laat wachten. Maar voor GPU’s kunnen we het nu al wel inzetten”, legt hij uit. Diesel-GPU’s zijn verantwoordelijk voor zo’n 10 procent van de uitstoot van de grondoperatie op vliegvelden. En ze maken veel lawaai. “Dit is dus een mooie manier om de grondoperatie te verduurzamen. En een goed middel om te laten zien wat er met waterstof mogelijk is.” 

In de hangar zien we nog meer mooie voorbeelden van innovatie in de luchtvaart. Zo laat het UMCG een grote drone zien die in de toekomst medicijnen zou kunnen bezorgen. Het Groningse ziekenhuis sloot zich dit jaar aan bij de Medical Drone Service. Deze joint venture van ANWB and PostNL onderzoekt hoe innovatieve mobiele oplossingen kunnen bijdragen aan het toegankelijk houden van de gezondheidszorg. 

Innovatieve studenten
Ook de kennisinstellingen werken hard aan luchtvaartinnovatie. Hogeschool InHolland heeft vanuit het project Dragonfly een klein propellorvliegtuigje met een elektromotor meegenomen. Tobias Kroes en Stefan Meijer werken beide mee aan dit project. “Een elektromotor is op zich niet nieuw, maar om die goed op een vliegtuig te laten werken is niet eenvoudig. Alleen al omdat ‘ie moet voldoen aan allerlei regels.” 

Studenten aan de TU Delft staan bij een kleiner vliegtuig, een model van het tweepersoons waterstofvliegtuig waar de universiteit al sinds 2018 aan werkt. “We hopen dat we daar volgend academisch jaar van Amsterdam naar Londen mee kunnen vliegen”, zegt Rihab Azim. “Onze belangrijkste taak is nu om ervoor te zorgen dat we alle verschillende systemen integreren en met elkaar laten samenwerken.”